Alla inlägg den 20 april 2013

Av Sara - 20 april 2013 18:59

 

I samma veva Koffe klev innanför dörren åkte jag hemifrån, som vanligt. Blev en tripp med pappa för att byta däck på morfars bil, kände att jag ville lära mig att göra det själv ifall olyckan nån gång är framme och man inte har någon i sin närhet som kan det...

När jag var iväg passade Koffe på att styra på gården, ingen blev ju mer nöjd än våra barn. Dom älskar att vara ute, vara lite fria och få styra med det dom själva vill. Efter bildäcksbytet blev det en tripp hem till svärföräldrarna på middag, idag var det jag som stod för matlagningen. Blev varm smörgåstårta, som svärfar tjatat sönder mig om. Efter maten var det dags att skynda hem så Koffe kunde åka iväg och jobba   

Jag och barnen passade på att njuta av den sista solen som var framme, Conny körde runt på sin traktor/motorcykel/bobbycar/trampbil medans Nils satt på trappen och lekte med små stenarna (alla roar vi oss olika) men efter mycket tjat från Conny satte sig Nils på trampbilen så storebror fick skjutsa runt honom ett par varv   


Men nu är det dags för kvällsmat sen ska dom små sova och jag ta mig en kall... Tror jag...

Av Sara - 20 april 2013 09:28

Då var första veckan på dagis avklarad, den kom och gick lika fort igen men det har varit riktigt bra. Jag förstår ju nu varför barnen är så trötta efter en dag på dagis, jag har varit där ca 2timmar varje dag och var helt slut efteråt! Stackars barn som är så många timmar, det tar verkligen på krafterna...

Nils började i tisdags 9,30 och redan efter en timme var vi på väg därifrån. Han somnade på vägen hem och sov fram tills klockan 14:30 då jag väckte honom. Åkte hem till Tesen, lämnade Nils för att sedan hämta pappa på jobbet och shoppa en födelsedagspresent till min älskade mor som fyllde år   

I onsdags började han 8,30 då var det dags för första utflykten med dagis, skogen. Nils passade på att ta en power nap på vägen till skogen. Sen väl i skogen verkade det som om han hade roligt, han kröp omkring där med sin mentor B och fick plocka och styra bäst han ville. Efter skogen var det dags att gå hem, han somnade på vägen hem och sov jag vet inte HUR MÅNGA timmar. Stackars liten, helt slut efter två timmar på dagis.

Torsdag-fredag var barnens mentor B ledig, men det gjorde inte så mycket. Connys ny "favorit" fröken L var där, hon är alltid där torsdag-fredag varannan vecka så det är ju bara bra om Nils lär känna henne också. Så vi körde på som vanligt   

Det hände inte så mycket under tordagen (kommer inte ihåg vad vi gjorde) Jag tror att dom mest hade frilek så jag satt mest i ett hörn och tittade på barnen när dom lekte. I det här läget hade det varit skönt om man kunde fått gå ifrån nån timme så Nils hade fått prova på att vara utan mamma. Men mentor B har bestämt att vi ska börja med det nästa vecka så vi körde på det...

I fredags (igår) var det dags för ålders gruppering. Conny och Nils hade först sagoläsning och sen målning med fröken I. det var riktigt kul att se hur det går till när dom gör vissa saker och hur Nils reagerade på att måla. Tyvärr var han ganska trött så han var inte riktigt i sitt esse. Men efter målningen var det frilek igen så då körde han på som vanligt   

En av dom roligaste sakerna den här veckan har varit att se Conny på dagis. Jag har nog aldrig förstått innan hur pass stor han är och hur mycket han egentligen kan. Så nu blir det stenhård träning här hemma. Han kan klä på sig själv (även om det tar längre tid), han kan städa upp efter sig själv (han gör ju det på dagis!), och framförallt så är det dags att träna stenhårt på pottan (något dom tyvärr inte gör på dagis) Men nu jävlar ska mammas lille kille få börja växa upp och mogna, sakta men säkert. Nu ska han börja få visa lite mera även här hemma, vi förstör bara för honom genom att hjälpa honom för mycket. Tänk att man behöver en vecka på dagis för att inse det...


Nu blir det lördags mys med 2 av mina favorit killar    Och lite bilder för läsare   


 

Nils laddade inför första dagen på dagis med ordentlig frukost.

Stolt storebror körde lillebror till dagis för lite lek i sandlådan   

 


Ett par timmar i skogen har ingen dött av, varför gör vi inte det oftare!?

 

Jag klädde av Nils till bara blöja för att undvika fläckar på kläderna, fröken I gav oss en t-shirt som barnen brukar ha på sig när dom målar för att även slippa kladd på kroppen.

Men nog faan hade han färg där ändå. Till och med innanför blöjan.

Dom skulle måla gräs till Bockarna Bruse's gröna äng   

Presentation


Yes, I'm crazy
Normal is boring for me

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4 5
6
7
8 9 10 11 12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22 23 24 25
26
27
28
29
30
<<< April 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik

Gästboken

Följ min blogg

Follow on Bloglovin Mitt liv som fru och mamma

Ovido - Quiz & Flashcards