Alla inlägg under november 2010

Av Sara - 25 november 2010 11:00

Då var den här månadens räkningar också betalda… Lika tråkigt varje gång men ändå roligt att se hur mycket extra man har att spendera!

Min mamma har lärt mig att man alltid ska göra en budget. Därför varje månad räknar jag med att vi får ut en lagom summa (samma summa varje månad) och den summan ska alltså gå till räkningar, mat, blöjor, bensin osv. Allt över det är en bonus! På så sätt så lär man sig att hålla i pengarna lite mera. Visst den sista tiden har jag varit en riktig slösa, jag har köpt så mycket skit att det inte finns dess like. Sen sitter man här och beklagar sig för man har samlat på sig så mycket skit. Men så länge man gör en budget och storhandlar så gör det inget om man slösar lite :-)

Just nu sitter jag och gör i ordning en kalender med massa bilder på Conny. En sån som dom flesta mammor gör åt släkten runt omkring. Tänkte att det är en passande julklapp till dom äldre i släkten ;-)  Men jag får inte ordning på bilden jag vill ha på framsidan.

Jag vill ha den här bilden

 

men den blir inget bra… Får se hur jag ska lösa det här…

Nu är det dags att ge lunch till maken och sonen. Conny har inte sovit på förmiddagen så vi får se hur det är slutar…

Av Sara - 24 november 2010 23:15

För en halvtimme sen hörde jag hur han började röra på sig och nu sitter han i knät på sin pappa. Han vill INTE sova mera. Jag ska gå in och lägga mig med honom och be till Gud att han somnar snart så vi andra får sova…

Hans rum ät mer eller mindre klart när det gäller målningen. Nu är det bara listerna som vi väntar på :-)

Men, självklart är det andra saker som strular nu. Men inget som man inte kan lösa tack vare IKEA ;-)

Nae nu vrålar min son efter mig! Bara att resa på sig!

God Natt

Av Sara - 23 november 2010 12:00

Varför sover inte min lilla skitunge ordentligt längre?

Vi lägger honom efter 20:00, då har han oftast ammat och ätit gröt (alltid gröt) innan Koffe går och lägger sig med honom. Efter 10minuter sover han men varenda kväll nu den sista veckan så har han vaknat mellan 22:00-23:00. Bara han får amma så somnar han oftast om men jag förstår inte varför det har börjat nu.! Han har alltid sovit bra om nätterna (förutom när han varit sjuk) och nu helt plötsligt vaknar han och vill amma sent på kvällen. Då funderade jag på om han inte blir mätt på gröten men han lämnar ju alltid lite så det kan ju inte vara problemet…

Om han sover i våran säng (som han gjort sista veckan) vaknar han flera gånger per natt och vill amma. Så igår kväll hamnade han i sin säng efter 22-amningen och då sov han hela natten.

Men dessutom vaknar han 5:30 varje morgon och vill gå upp… Ingen favorit men vad gör man (?) han sitter på golvet i vardagsrummet och leker fram tills klockan börjar närma sig 8. Då börjar han gno sig i ögonen, vill inte ha gröt utan bara amma. Så jag ger honom bröstet och då somnar han och sover fram tills klockan är 10:30-11:00

Jag har gått från att amma 3gånger om dan till att inte göra något annat än amma. Han slutade amma om nätterna när han va 3½månad och har bara gjort när han varit sjuk. I oktober månad gick vi upp och hel ammade eftersom han va sjuk och det “ploppade” massa tänder. Men efter det har vi inte kunnat trappa ner igen. Jag älskar att amma men det börja bli jobbigt när han bara gnäller om tutten hela tiden…

Vad ska jag göra? Ska jag vänta in honom (det va så vi trappade ner förra gången)? Eller ska jag ta beslutet att sluta nu?

 

Av Sara - 22 november 2010 22:30

Nu börjar man se hur julpyntet dyker upp i fönstren. Grannen mitt emot har visserligen haft sin ljusstake uppe sen vi flyttade in (augusti)!

Men nu börjar känna ett riktigt sug efter att få sätta upp alla tomtar och ljusstakar. Egentligen är jag inget stor fan av Tomten (jag är rädd för dom som klär ut sig till tomtar) men dom där små söta prydnadstomtarna är underbara :-)

Idag har jag tvättat alla gardiner och slitit fram alla kartonger för att se vad jag har och inte har. Nu bor vi ju i en 4:a och förut i en 2:a lite skillnad på storlek. Så imorgon ska jag till City Gross och köpa nya gardiner till köket.

Idag har varit en riktig shoppingdag, Koffe har semester den här veckan och då måste man ju passa på!

Vi fick åka och köpa mer färg till Connys rum (som min älskade make har målat klart nu) och nån plastgrej som man sätter på fönstret för att dämpa insynen. Sen blev det rusta och ÖoB för att köpa massa onödiga saker så Koffe blev galen :-P

Imorgon bär det av till IKEA för att hämta grinden jag glömde där i fredags :-)  Jag blev så glad när kvinnan i telefonen sa att dom hittade den… Nu kommer Connys rum äntligen bli klart…

Av Sara - 21 november 2010 23:45

Verkar som om vi blir 4stycken i sängen nu igen…

Conny ligger och sover i våran säng, jag sitter här och Koffe målar i Connys rum.

Alltså kommer det bli en sen kväll igen vilket innebär att Conny kommer bli kvar i våran säng för jag flyttar inte på honom!

9 av 10 gånger så vaknar han när jag flyttar på honom men Koffe skulle kunna springa ett maraton med honom sovandes på armen. Orättvist tycker jag! Det innebär alltså att Chili (våran hund) också kommer komma upp inatt. Hon kommer alltid när Conny sover i våran säng. Det kommer alltså bli trångt inatt… Men samtidigt så är det ju lite mysigt…

Nu börjar det likna nånting o Connys rum… Imorgon blir det sista målningen, visst är han duktig min make

   

Av Sara - 21 november 2010 20:15

Nu har det vi bävade för mest börjat, Conny har börjat klättra överallt och sliter ut allt som finns i skåp och hyllor.

Det komiska i det hela är att vi sa att vi skulle undvika att flytta på saker. Visst, vi flyttade på alla knivar och svärd men det är ju farliga saker. Däremot så skulle vi inte flytta på DVD-filmerna och alla andra saker för det är ju trots allt bara saker och han måste ju lära sig att det inte är hans saker.

Ja eller hur, i morse när jag låg och sov så hade Conny slitit ut DVD:n på golvet. På något sätt har han lyckats öppna den, tagit ur filmen och repat den mer än en isbana efter en ishockey match! Visst, det är bara en film men det här va inte vilken film som helst! Det va ju min Sex and the City 2 film… Jag hann bara se den 1 gång och nu är det förstörd :-(  jag “snyftade” lite lätt så Koffe lovade att köpa en ny ;-)

Vad händer sen då?

Jo, när vi sitter och kollar på tv ser jag hur Conny kryper fram till DVD bokhyllan och börjar slita ut alla filmer han kommer åt! 1 film kan jag köpa ny men 20 nya filmer blir lite dyrare! Så vi beslöt oss för att ändra på bokyllan, så nu står alla DVD-filmer högst upp och den tomma hyllan hamnade längst ner med massa leksaker på. :-)  Fördelen nu är ju att han inte kan klättra där längre. Han har alltid försökt klättra i den men nu går det inte för hyllan är 1 meter upp :-)

Nu är det bara att säkra lite saker till… Skönt det hade varit om man hade den där grinden vi köpte i fredags också, måste få tag på en ny nu. Har ju ingen lust att åka och köpa en ny igen…

Av Sara - 21 november 2010 19:27

Ombyte förnöjer sig dom

Titta gärna in på min nya blogg:

http://minbebis.com/blogg/nanny/

Hoppas ni följer med mig

Av Sara - 21 november 2010 17:30

Jag pratade med en tandläkare för ett par månader sen som sa åt mig att hon tyckte att jag skulle sluta amma mitt barn! Bröstmjölken är inte bra för barnets tänder så hon förstod inte hur man kan amma sitt barn efter barnet har fått sina tänder!

Nahe, men det här med allergier då? Vi har mycket allergier på min mans sida så dom på BVC rekommenderade till mig att jag skulle hel amma 6månader och sen delvis tills han är 1år. Hur jag gör sen är ju upp till mig. Och jag borstar tänderna på honom morgon och kväll!

Nae men då skulle jag byta ut bröstmjölken mot vatten istället tyckte hon.

Ja men det är ju skit lätt när ens barn vaknar mitt i natten varken är vaken eller sover och vill ha mammas tutte!

Men det va inga problem tyckte hon! För det hade hon gjort med sina barn och dessutom skulle barnet absolut inte somna vid bröstet för det va ju det värsta hon hört!

Nu lyssnade jag inte på hennes förslag fullt ut! Koffe provade i början att lägga honom och ha en vattenflaska med sig men Conny ville inte ha flaskan för han somnar ändå. Och dom få gångerna han vaknar om nätterna blir han skitförbannad för att han får en vattenflaska när mamma har en god tutte istället.

Så vad gör man i det här läget?

Koffe provade inatt med att ligga bredvid honom (så han såg inte mig) och då funkade vattenflaskan. Men han vaknade igen efter 10minuter och grät. Men då funkade inte flaskan utan det va mammas tutte han ville ha. Vare sig han såg mig eller inte!

Conny vaknar sällan om nätterna och dom få gångerna han gör det tuttar han knappt för han somnar så fort han får bröstet i mun.

Gör jag fel som fortfarande ammar honom?

 

Presentation


Yes, I'm crazy
Normal is boring for me

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3
4
5
6
7
8 9 10 11
12
13 14
15
16
17
18
19
20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< November 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik

Gästboken

Följ min blogg

Follow on Bloglovin Mitt liv som fru och mamma

Ovido - Quiz & Flashcards